Käyttäjätunnus ja kirjautuminen

En ole saanut vielä tunnuksia, mistä saan käyttäjätunnukset?

Oletko saanut jo Tervetuloa-kirjeen? Saat kirjeen sähköpostitse ja siinä ohjeistetaan tunnusten hakeminen. Muista tarkistaa omasta sähköpostistasi myös roskaposti, joskus viestit ovat menneet sinne.

Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi saat Vetuma-palvelusta. Vetumaan kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos tunnuksien saamisessa on ongelmia, tee palvelupyyntö avoimella lomakkeella. Kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Tutustu myös uuden verkonkäyttäjän oppaaseen ja siellä erityisesti Vetuma-ohjeeseen käyttäjätunnuksen hakemisesta.

Minulla ei ole verkkopankkitunnuksia, jotta voisin käydä hakemassa itselleni käyttäjätunnukset.

Jos käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia tai jostain muusta syystä Vetuma-palvelun käyttö ei ole kohdallasi mahdollista, tee palvelupyyntö avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Mikä on käyttäjätunnus ja miten saan tunnukset?

Jokainen opiskelija tarvitsee käyttäjätunnuksen päästäkseen kirjautumaan JAMKin verkkoon ja/tai työasemiin. Mikäli olet jo saanut Tervetuloa-kirjeen, niin saat käyttäjätunnuksesi ja salasanasi Vetuma-palvelusta. Tutustu verkonkäyttäjien ohjeisiin, lue erityisesti Vetuma-palvelun ohjeet.

Unohdin käyttäjätunnukseni. Mistä saan sen?

Voit hakea käyttäjätunnuksen ja salasanan Vetuma-palvelusta (palvelua voi käyttää useamman kerran). Vetumaan kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos on ongelmia, tee palvelupyyntö avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Unohdin salasanani JAMKin järjestelmiin. Mistä saan sen?

Voit hakea uuden salasanan Vetuma-palvelusta (palvelua voi käyttää useamman kerran). Vetumaan kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos on ongelmia, tee palvelupyyntö avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet. Tutustu myös "käyttäjätunnus tai salasana on väärä" -ohjeisiin.

En pääse kirjautumaan Moodleen/Optimaan/Elmoon/sähköpostiin. Mitä teen?

Yrititkö kirjautua useamman kerran heti peräkkäin? Järjestelmä huomaa virheelliset yritykset ja lukitsee käyttäjätilin tietyksi aikaa (ns. tunkeutumisesto, eli Intruder Lockout). Useiden lyhyen ajan sisällä tapahtuneiden virheellisten kirjautumisyritysten vuoksi tehty tunkeutumisesto laukeaa jonkin ajan kuluttua automaattisesti. Jos tiedät, mistä ongelma johtuu, korjaa tilanne ja odota muutama tunti. On myös mahdollista, että tunnus on lukittu opiskelusuhteen päättymisen vuoksi.

Jos opintojakso ei näy tai on hävinnyt oppimisympäristöstä, jätä palvelupyyntö Helpdeskiin (vaatii kirjautumisen). Klikkaa "New ticket", valitse kategoria-kentästä: Services - Tietojärjestelmät ja palvelut, jonka alavalikosta Moodle tai Optima. Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Pääsin jo kertaalleen kirjautumaan JAMKin järjestelmiin, mutta nyt en enää pääse. Missä vika?

Joskus koneen välimuistiin jää vanhoja tunnuksia muistiin. Kannattaa kokeilla käyttää toista selainta tai tyhjentää selaimen välimuisti ja kokeilla sen jälkeen uudelleen. Myös Outlookiin jää helposti aiemmat tunnukset muistiin. Yritä ensin päästä kirjautumaan ulos esimerkiksi oman korkeakoulusi Outlookista (ja tyhjennä välimuisti), jonka jälkeen voit kirjautua sinne JAMKin tunnuksilla.

Jos tilanne ei ratkea, tee palvelupyyntö avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Tunnukseni on mennyt lukkoon. Miten saan tunnukseni auki?

Tunnus lukkiutuu esimerkiksi, jos opiskeluoikeusaikasi on päättynyt. Muussa tapauksessa voit hakea käyttäjätunnuksen ja salasanan uudestaan Vetuma-palvelusta (palvelua voi käyttää useamman kerran). Vetumaan kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos tunnuksen saamisessa on ongelmia, tee palvelupyyntö avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Tutustu myös verkonkäyttäjän oppaaseen ja siellä erityisesti Vetuma-ohjeeseen käyttäjätunnuksen hakemisesta.

Ongelmia Peppiin kirjautumisessa

En pääse kirjautumaan Peppiin tunnuksillani. Mitä teen?

Kirjaudu JAMKin käyttäjätunnuksellasi osoitteessa peppi.jamk.fi (vaatii kirjautumisen). Jos et pääse kirjautumaan, kokeile tyhjentää selaimen välimuisti. Jos sinulla on useampi opiskeluoikeus, kokeile kirjautua toisella käyttäjätunnuksella.

Jos et pääse opiskelijan työpöydälle, tee palvelupyyntö Helpdeskiin, valitse ”New ticket” ja kategoriakentästä: Services - Tietojärjestelmät ja palvelut ja alavalikosta "Peppi (opiskelijahallintojärjestelmä/Study administration system)". Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Oppimisympäristö

Miksi opintojaksoni ei näy Moodlessa/Optimassa?

Jos opintojakso ei näy tai on hävinnyt oppimisympäristöstä, tee palvelupyyntö Helpdeskiin (vaatii kirjautumisen). Klikkaa "New ticket", valitse kategoria-kentästä: Services - Tietojärjestelmät ja palvelut, jonka alavalikosta Moodle tai Optima. Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Opiskelu korkeakoulussa

En ole opiskellut aiemmin verkossa, pärjäänkö?

Verkko-opiskelu on opiskelumuoto, jossa opiskelu tapahtuu Internet-yhteyden avulla erilaisissa verkko-oppimisympäristöissä. Verkko-opiskelu edellyttää siis tietokonetta ja verkkoyhteyttä. Erityisiä tieto- ja viestintäteknisiä taitoja ei tarvita, perustaidot riittävät pitkälle (esim. tekstinkäsittely, Internet, sähköposti). Alkuun pääsemistä tukee lisäksi ohjeistus sekä itseopiskelumateriaali, johon voi tutustua jo ennen opinnoille ilmoittautumista. Verkko-opiskelu vaatii samoja taitoja kuin korkeakouluopinnot yleensäkin, itsenäinen työskentely ja ajankäytön suunnitelmallisuus korostuvat.

Minulla on erityisen tuen tarve (esim. lukihäiriö), voinko opiskella korkeakoulussa?

Kyllä voit opiskella. Saat tukea ja ohjausta opiskeluusi ja sinun on mahdollista anoa henkilökohtaisia opintojärjestelyjä opintojesi tueksi. Tutustu opintojen tueksi -ohjeisiin.

Voiko verkko-opintoja tehdä työn ohessa?

Verkko-opiskelu työn ohessa on mahdollista. Verkko-opinnot ovat yhtä monipuolisia kuin kontaktiopetus eli ne voivat pitää sisällään luentoja, ryhmätöitä tai itsenäistä työskentelyä. Tärkeää on varata aikaa opiskelulle, kuten myös muulle elämälle.

Voinko käyttää opinnoissani omaa sähköpostia?

JAMKin viralliset viestit tulevat vain opiskelijan koulusähköpostiin ja oletus on, että opiskelija seuraa sitä säännöllisesti. JAMKin sähköpostijärjestelmä sisältää virusskannerin, joka tarkistaa kaikki järjestelmän ulkopuolelta sisään saapuvat viestit virusten varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa. Omalla vastuullasi voit tehdä JAMKin sähköpostista siirron johonkin muuhun sähköpostiin, mutta huomaathan, että mahdolliset suojaukset katkeavat siirron myötä.

Onko kontaktipäivillä läsnäolopakko?

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson toteutuksen ensimmäisellä kontaktikerralla tai, jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojakson toteutuksesta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä kontaktikertaa. Verkko-opintoina toteutettavilla opintojaksojen toteutuksilla opiskelijan on ilmoitettava osallistumisestaan opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla. (Tutkintosääntö, 18§)

Opinnot jäivät kesken, voinko jatkaa niitä vielä? Saanko lisäaikaa opintoihin?

Jos opiskelet AMK- tai YAMK-tutkintoa tai ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja näyttää siltä, että et saa opintojasi valmiiksi opiskeluoikeusaikana, voit hakea harkinnanvaraista lisäaikaa. Lisäajan voi saada perustellusta syystä pääsääntöisesti kerran ja enintään kahdeksi lukukaudeksi, mikäli ehdot täyttyvät.

Harkinnanvaraisen lisäajan hakemisen ohje löytyy opiskelijaintrasta (vaatii kirjautumisen). Harkinnanvaraisen lisäajan sähköinen hakemuslomake löytyy opiskelijan Elmo-työpöydältä (vaatii kirjautumisen) Sähköinen asiointi -vimpaimesta, kohdasta Lomakkeet -> 2 Opintojen aikana -> Harkinnanvaraisen lisäajan hakeminen.

Mitä välineitä, sovelluksia ja ohjelmistoja opinnoissa käytetään?

Opinnoissa käytetään Office365-työvälineitä. JAMK tarjoaa Office365-palvelun kautta opiskelijoille Office-sovellukset omille kotikoneille ja muille päätelaitteille maksutta. Maksuton Office-paketti on nimeltään Office365 ProPlus. Tutustu Office-sovellukset opiskelijoille ja henkilökunnalle -ohjeisiin.

Lisäksi opiskelijoiden tueksi on Oppimista tukevat työkalut -ohjesivusto, josta kannattaa tutustua mm. verkko-oppimisympäristöihin (Moodle ja Optima) tai omien tiedostojen hallintaan, One Drive-peruskäyttöohjeisiin.

Mihin teen harjoittelusuunnitelman ja mistä se löytyy?

Tutkinto-opiskelijoiden harjoitteluohjeistus ja suunnitelmapohja löytyvät Elmo-opiskelijaintrasta (vaatii kirjautumisen).

Missä ja miten voi tulostaa ja/tai kopioida?

Minulla on useampi opiskeluoikeus, mistä näen ne?

Jos sinulla on useampi voimassa oleva opiskeluoikeus, näet ne peppi.jamk.fi (vaatii kirjautumisen) klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa nimeäsi. Tutustu useampi opiskeluoikeus -ohjeeseen.

Minulla on useampi käyttäjätunnus JAMKissa ja pääsen kirjautumaan Peppiin vähemmän käyttämälläni tunnuksella. Miten saan vaihdettua tunnuksen enemmän käyttämääni?

Opiskelijoilla on vain yksi käyttäjätunnus, johon on yhdistetty mahdolliset muut käyttäjätunnukset. Jos haluat vaihtaa vähemmän käytetyn käyttäjätunnuksen enemmän käyttämääsi, tee palvelupyyntö Helpdeskiin, valitse ”New ticket” ja kategoriakentästä: Services - Tietojärjestelmät ja palvelut ja alavalikosta "Peppi (opiskelijahallintojärjestelmä/Study administration system)". Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Olen valmistumassa, mitä pitää tehdä?

Valmistumiseen liittyy toimenpiteitä, joita opiskelijan tulee tehdä ennen kuin voi jättää todistushakemuksen vireille. Tutustu valmistujan muistilista ohjeisiin (vaatii kirjautumisen).

Haluan keskeyttää tai lopettaa opinnot, miten toimin?

Mikäli haluat lopettaa opinnot, erota JAMKista, ilmoitus on tehtävä kirjallisesti. Eroilmoituslomake löytyy opiskelijan Elmo-työpöydältä (vaatii kirjautumisen), kohdasta Lomakkeet -> 3 Opintojen päättyessä. Palauttamalla tämän lomakkeen eroat lopullisesti Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Eroamispäivä on aikaisintaan se päivä, jolloin ilmoitus saapuu JAMKiin. Varmista, että kaikki suorituksesi on kirjattu opintorekisteriin. Eronneelle opiskelijalle ei voi enää kirjata opintosuorituksia.

Opintojen hyväksilukeminen

Vastaako Jamkin opintojakso toisen korkeakoulun opintoja?

Periaatteessa korkeakoulutasoisia opintoja hyväksiluetaan muissa korkeakouluissa, mutta kannattaa tutustua tai ottaa yhteyttä kohdekorkeakouluun ja kysyä sieltä tarkempia ohjeita.

Hyväksytäänkö muualla suorittamani opintojakso osaksi JAMKin opintoja?

Jos sinulla on hankittu osaamista esimerkiksi opiskelemalla toisessa korkeakoulussa, työssä, projekti- tai vapaaehtoistoiminnassa voit hakea niillä hyväksilukua eli osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (Tutkintosääntö 17 §). JAMKissa osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen jaetaan kolmeen kategoriaan: hyväksilukemiseen (korvaaminen ja sisällyttäminen), muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen sekä opinnollistamiseen. Tutustu tarkemmin JAMKin opintojen hyväksilukemisohjeisiin.

Onko työelämän ruotsin suoritus virkamiesruotsin suoritus?

Julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittava kielitaito (ns. virkamiesruotsi) katsotaan saavutetuksi, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti vaadittavan Työelämän ruotsi -opintojakson sekä saanut oppilaitoksesta tutkintotodistuksen. Lisätietoja kielikeskuksesta.

Olen tehnyt aiemmin kieliopintoja, voidaanko ne hyväksilukea?

Tutustu opintojen hyväksilukemisohjeisiin ja kieli- ja viestintäopintojen hyväksilukemisohjeisiin Elmo-opiskelijaintrasta (vaatii kirjautumisen).

Opintosuoritukset, todistukset ja henkilötiedot

Mistä näen suorittamani opinnot?

Näet omat opintosuorituksesi peppi.jamk.fi -opiskelija- ja opintotietojärjestelmästä (vaatii kirjautumisen). Tutustu myös opintosuoritukset -ohjeeseen.

Miten saan todistuksen/opintosuoritusotteen?

Saat Atomi-palvelun kautta sähköisesti allekirjoitetun opiskelutodistuksen ja opintosuoritusotteen. Atomi-palvelu löytyy peppi.jamk.fi -työpöytäsi etusivulta (vaatii kirjautumisen). Tutustu Atomi-palvelun ohjeisiin.

Mistä saan todistuksen TE-palveluihin?

Saat todistuksen TE-palveluihin opintohallinnon toimijoilta. Tee palvelupyyntö Helpdeskiin. Klikkaa "New ticket", valitse kategoria-kentästä: Study Services – Opintopalvelut. Jos olet tutkinto-opiskelija, valitse tutkinto-opiskelijat tai jos olet ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelija, valitse opettajakorkeakoulun opiskelijat. Jos et pääse kirjautumaan Helpdeskiin, jätä pyyntösi avoimella lomakkeella ja kerro viestissä nimesi ja mihin koulutukseen sinut on hyväksytty tai jo opiskelet.

Voinko saada uuden todistuksen kadonneen tilalle?

Voit saada JAMKissa suoritetuista opinnoista oikeaksi todistetun todistuskopion. Tutustu ohjeisiin ja laita vireille tietopalvelupyyntö opiskelijapalveluista tai tietopalvelupyyntö kansainvälistymispalveluista (kv-opintoihin liittyvät todistuskopiot). Hakemuksen käsittelyaika on noin seitsemän (7) työpäivää. Asiakirjojen kopioiminen on maksullista.

Miten voin päivittää henkilötietoihin liittyvät muutokset (sähköposti, osoite, sukunimi)?

Voit päivittää osoitteen ja sähköpostiosoitteen itse Peppi-järjestelmään (vaatii kirjautumisen). Mutta jos esim. sukunimesi on muuttunut, niin sinun tulee lähettää kuva uudella sukunimellä varustetusta henkilöllisyystodistuksesta opintohallinnon toimijoille JAMKin turvasähköpostilla (https://securemail.jamk.fi/) Tutkinto-opiskelijat osoitteeseen opiskelijapalvelut(at)jamk.fi ja ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijat osoitteeseen opiskelijapalvelut.aokk(at)jamk.fi.