
Osaamistavoite
Opiskelija tuntee opinto-ohjausta koskevan lainsäädännön. Hän osaa toimia eri kouluasteilla oppilaan-, opinto-ohjaajan tai opintojen ohjaajan työssä toteuttaen ohjausta opetussuunnitelman perusteiden, ohjaussuunnitelman ja muiden työtä ohjaavien säädösten ja normien mukaisesti. Opiskelija perehtyy eri oppilaitosmuodoissa käytössä oleviin ohjauksen toteuttamismuotoihin, menetelmiin ja yhteishakuun. Hän tunnistaa eri oppilaitosmuotojen ohjauksen erityispiirteet.
Opiskelija perehtyy monialaisten asiantuntijatiimien hyödyntämiseen toimiessaan työyhteisön kehittäjänä ja oppijoiden ohjaajana. Hän osaa toimia aktiivisesti yhteistyössä alueensa muiden toimijoiden kanssa ja osaa luoda uusia ammatillisia yhteistyösuhteita sekä ylläpitää ja kehittää verkostoaan. Opiskelijalla on tuntemus työvoimapalveluista ja alueensa elinkeinoelämästä.
Sisältö
- opinto-ohjausta määrittelevä lainsäädäntö eri toimintaympäristöissä
- opinto-ohjaus eri toimintaympäristöissä (perusopetus, toisen asteen koulutus, ammatillinen aikuiskoulutus, korkea-asteen koulutus, työvoimapalvelut)
- eri toimintaympäristöjen ohjauksen viitekehys (opetussuunnitelman perusteet, tutkinnon perusteet, opetussuunnitelma ja ohjaussuunnitelma)
- tiedottaminen ja neuvonta eri toimintaympäristöissä (messut, vanhempainillat, ammattitaitokilpailut, avoimet ovet, yhteishaku, yleinen tiedottaminen, markkinointi, yhteistyö työvoimapalvelujen kanssa, työelämään tutustumisjaksojen järjestäminen)
Osaamisen tunnistaminen
Voit hyödyntää aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osana tätä opintojaksoa. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen perustuu esittämääsi hakemukseen sekä aineistoon, jonka tulee osoittaa, että sinulla on opintojaksossa tavoitteena oleva osaaminen. Lisäksi sinun tulee dokumentoida kyseinen aineisto portfolioosi. Hakemuksesi käsittelee oma kouluttajasi.
Opintojakson suorittaminen
- verkostoharjoittelujen toteutussuunnitelma (sisältyy HOPSiin).
- alueelliset verkostoharjoittelut (3): yksilöllisesti ajoitetut ja tavoitteellisesti suunnitellut tutustumisjaksot
- blogikirjoittaminen verkostoharjoittelukokemuksista ja ajatuksista
- verkostokartan laatiminen
Arviointi
Arviointiasteikko: hyväksytty / hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty osaaminen:
Opiskelija
- on perehtynyt materiaaleihin perustuen opinto-ohjaukseen eri oppilaitosmuodoissa siten, että kykenee havaitsemaan puutteita omassa osaamisessaan ja asettamaan etukäteen kysymyksiä, joihin hakee vastauksia harjoittelujaksoiltaan
- on perehtynyt opinto-ohjaajan työhön ja ohjaukseen eri oppilaitosmuodoissa ja työelämässä (3 kpl)
- osoittaa tuntevansa opinto-ohjausta määrittelevät säädökset ja yhteishaun
- osaa perustaa oman verkostoharjoittelublogin ja jakaa blogikirjoituksissaan olennaisia asioita
- kykenee itsearvioimaan verkostoharjoittelujaan
- osallistuu verkostoharjoittelun aikana ohjauksen toteuttamiseen
- on luonut uusia ammatillisia verkostoja itselleen
Kirjallisuutta
Verkosto-osaaminen
- Isoherranen, K., Rekola, L. & Nurminen, R. 2008. Enemmän yhdessä – moniammatillinen yhteistyö. Helsinki: WSOY.
- Karjalainen, M. & Kasurinen, H. (toim.) 2006. Ohjauksen toimintakulttuurin muutos alueellisessa yhteistyössä. Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen raportti. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylä: Yliopistopaino.
- Leppänen, A. & Torvinen, H. 2012. Verkostoitujan apu -verkkomateriaali. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
- Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa. Matkalla verkostojohtamiseen? Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos.
- Nykänen, S. , Karjalainen, M. & Vuorinen, R. & Pöyliö, L. 2007. Ohjauksen alueellisen verkoston kehittäminen. Poikkihallinnollinen ja moniammatillinen yhteistyö voimavarana.
- Silvennoinen, M. 2009. Löydä aarteesi – verkostoidu. Tammi oppimateriaalit. Saatavuus JAMKin kirjastossa
Perusopetus
- Perusopetuslaki (628/1998)
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014.
- Atjonen, P., Mäkinen, S., Manninen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. 2009. Missä ohjaus on menossa? Arviointia oppilaanohjauksen kehittämisestä syksyllä 2008. Opetushallitus.
- Johnson, P. (toim.) 2007. Suuntana yhtenäinen perusopetus. Juva: PS-kustannus. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Numminen, U., Jankko, T., Lyra-Katz, N., Nyholm, N., Siniharju, M. ja Svedlin, R. 2002. Opinto-ohjauksen tila 2002. Opinto-ohjauksen arviointi perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä koulutuksen siirtymävaiheissa. Arviointi 8/2002. Opetushallitus. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Rinkinen, A. & Siippainen, M. (toim.) 2012. Ohjauksen polkuja. Perusopetuksen oppilaanohjauksen kehittämistoiminnan hyvät käytänteet. Opetushallitus: Oppaat ja käsikirjat 2012:4.
Lukio
- Lukiolaki (629/1998)
- Lukion opetussuunnitelman perusteet 2003.
- Hautamäki, J., Säkkinen, T., Tenhunen, M-L., Ursin, J., Vuorinen, J., Kamppi, P. & Knubb-Manninen, G. 2012. Lukion tuottamat jatkokoulutusvalmiudet korkeakoulutuksen näkökulmasta. Koulutuksen arviointineuvoston julkaisuja 59. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
- Numminen, U., Jankko, T., Lyra-Katz, N., Nyholm, N., Siniharju, M. ja Svedlin, R. 2002. Opinto-ohjauksen tila 2002. Opinto-ohjauksen arviointi perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä koulutuksen siirtymävaiheissa. Arviointi 8/2002. Opetushallitus. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Pekkari, M. (toim.) 2006. Ohjauskeskustelu nuorten lukio-opintojen ja uran pohdinnan tukena. Tampere: Tampereen yliopistopaino. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Virtala, M. 2005. Lukion vai ammattikoulun kautta? Peruskoulun päättävien nuorten koulutusväylävalintojen perusteluja ja valintoihin liittyviä tulevaisuusorientaatioita. Kuhankosken erityisammattikoulun julkaisuja 2/2005. Jyväskylä: Kopijyvä oy. Saatavuus JAMKin kirjastossa
Toisen asteen ammatillinen koulutus
- Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta (787/2014).
- Ammatillisten perustutkintojen perusteet 2015. Helsinki: Opetushallitus.
- Arvioinnin opas. Ammatillinen peruskoulutus ja näyttötutkinnot. OPH: Oppaat ja käsikirjat 2015:2
- Hätönen, H. 2006. Eläköön opetussuunnitelma II : opas ammatillisen koulutuksen järjestäjille ja oppilaitoksille. Helsinki: Opetushallitus. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Koskinen, T. 2006. Toisen asteen yhteys? Aktivointia ammatilliseen koulutukseen ja keskeyttämisen ehkäisyä – kokemuksia ja hyviä käytänteitä. Tampere: Opeko.
- Kuronen, I. 2010. Mun kompassin neula vaan pyörii. Keskeyttämiskokemuksia ammatillisessa koulutuksessa.
- Numminen, U., Jankko, T., Lyra-Katz, N., Nyholm, N., Siniharju, M. ja Svedlin, R. 2002. Opinto-ohjauksen tila 2002. Opinto-ohjauksen arviointi perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä koulutuksen siirtymävaiheissa. Arviointi 8/2002. Opetushallitus. Saatavuus JAMKin kirjastossa
Ammatillinen aikuiskoulutus
- Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta (788/2014)
- Hulkari, K.,Kosonen, T., Luukkainen, A. & Pakaste, M. 2008. Hyvästi pulpettikammo! Lupaavia käytäntöjä aikuiskoulutukseen. Noste-ohjelma.
- Hulkari, K. & Pakaste, M. 2007. Aikuisopiskelijaa ei jätetä. Aikuisopiskelun ohjaus ja tukitoimenpiteet. Noste-ohjelma. Opetusministeriön julkaisuja 40/2007. Tampere:Tampereen Yliopistopaino Oy- Juvenes Print.
- Numminen, U., Yrjölä, P., Lamminranta, T. & Heikkinen, E. 2004. Opinto-ohjauksen tila aikuisoppilaitoksissa. Arviointi 4/2004. Opetushallitus.
- Näyttötutkinnot. 2012. Opetushallitus.
- Opetusministeriö 2009. Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus. Akku-johtoryhmän toimenpide-ehdotukset (toinen väliraportti). Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:11.
- Pajarinen, M., Puhakka, H. & Vanhalakka-Ruoho, M. 2004. Aikuisopiskelijan ohjaus opintopolun tukena sekä oppilaitoksen toimintakulttuurin osana. Arviointi 3/2004. Opetushallitus.
- Pakaste, M. & Laukkanen, H.2006. Hakeva löytää. Hakevan toiminnan hyviä käytäntöjä kouluttajille ja koulutusyhdyshenkilöille oppilaitoksissa ja työpaikoilla. Opetusministeriö. Noste-ohjelma. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Tiihonen A-K. (toim.). 2011. Opin ovesta eteenpäin. Aikuisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäminen lapissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 124. [Viitattu 6.5.2013]
Ammattikorkeakoulu
- Ammattikorkeakoululaki (932/2014)
- Ammattikorkeakoulu opiskelijan silmin. Samok julkaisu.
- Haapasilta, M. & Siikaniemi, L. (toim.) 2008. Näkökulmia aikuisopiskelijoiden ohjaukseen ammattikorkeakoulussa. Lahden ammattikorkeakoulun julkaisu.
- Haikola, A. (toim) 2009. Ura unelmissa. Matkaopas työelämään AMK-opiskelijoille. Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Hirvonen, M. (toim.) 2009. Esteettömyydellä osallisuuteen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun puheenvuoroja 2. [Viitattu 6.5.2013]
- Kalima, R. Opintojen pitkittyminen ja keskeyttäminen ammattikorkeakoulussa : tutkimus Helsingin ammattikorkeakoulun opintojen pitkittymisen ja keskeyttämisen syistä vuosina 2002 – 2007 ja niihin vaikuttamisen keinoista. Väitöskirja, Tampereen yliopisto. Helsinki: Suomalaiset Oikeusjulkaisut SOJ.
- Kallinen, R. Krebs, H. & Nurmi, J. (toim.) 2006. Laadukas vertaisohjaus. Saarijärvi: Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Kolehmainen, S. & Kallinen, R. 2004. Laatua ammattikorkeakoulujen opintojen ohjaukseen. Oped-Laatu -projektin loppuraportti. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saarijärvi: Saarijärven Offset.
- Korhonen, S. 2008. Ohjaus siinä sivussa. Työelämässä toimivien ohjaajien kokemuksia sosionomi (AMK) -opiskelijoiden harjoittelun ohjauksesta. Tampere: Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja A Tutkimuksia 20.
- Kotila, H. & Mutanen A. (toim.) 2004. Tutkiva ja kehittävä ammattikorkeakoulu. Helsinki: Edita. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Laitinen, A., Nurminen, R. & Soininen, L. (toim.) 2007. Tunnistatko osaamisen? Näkökulmia ja välineitä osaamisen arviointiin ja kehittämiseen ammattikorkeakoulussa. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu 80. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Lätti. M. & Putkuri. P. (toim.) Ohjaus on kuin tekisi palapeliä. Näkökulmia aikuisopiskelijan ohjaukseen ammattikorkeakoulussa. Joensuu: Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja C: Raportteja, 32.
- Lätti, M. & Putkuri, P. (toim.) 2009. Löytöretki aikuisohjauksen maailmaan – kokemuksia ja käytänteitä ammattikorkeakouluista. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja B:18.
- Mäntsälä, T. 2004. Järjestelmä on mutta toimiiko se? Opiskelijoiden arvio opinto-ohjauksen tilasta ja opintopolun eri vaiheiden ohjauksen kehittämistarpeista Turun ammattikorkeakoulussa. Turku: Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 14. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Niskanen, A, Lepänjuuri, A. & Rautio, T. (toim.) 2006. Tunnistatko taiturin? Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen korkea-asteella. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 67. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Niskanen, A.& Virtanen. R. (toim.) 2008. Taidatko tunnistamisen? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 92. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Niskanen, M., Arolainen-Peltola, P., Ylinen, R., Pekkanen, O. & Puolakka, K. (toim.) 2009. Urasuunnittelusta ammattikorkeakoulujen valttikortti? Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu.
- Opetusministeriö 2007. Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen korkeakouluissa. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 4:2007. Saatavilla verkossa:
- Pekkala, A. & Varjonen, B. (toim.) 2006. Tuutorointi on taitolaji. Saarijärvi: Hämeen ammattikorkeakoulu.Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Stenström, M-L, Laine, K. & Valkonen, S. 2005. Ammattikorkeakoulut väylänä työelämään. Hallinnon ja kaupan, tekniikan ja liikenteen sekä sosiaali- ja terveysaloilta valmistuneiden työelämään sijoittuminen ja työelämätaidot. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimusselosteita 21. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä.
- Varjonen, B. & Kallinen, R. (toim.) 2006. Työvälineitä ohjaukseen. Oped-Exon loppuraportti. Saarijärvi: Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Vuorinen, P. & Valkonen, S. 2005. Ammattikorkeakoulu ja yliopisto yksilöllisten koulutustavoitteiden toteuttajina. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä. Saatavuus JAMKin kirjastossa
Yliopisto
- Yliopistolaki (558/2009)
- Lairio, M. & Penttilä, M. (toim.) 2007. Opiskelijalähtöinen ohjaus yliopistossa. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Nummenmaa, A. R., Lairio, M., Korhonen, V. & Eerola, S. 2005. Ohjaus yliopiston oppimisympäristöissä. Tampere: Yliopistopaino. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Tynjälä, P., Välimaa, J. & Murtonen, M. 2004. Korkeakoulutus, oppiminen ja työelämä. Pedagogisia ja yhteiskuntatieteellisiä näkökulmia. Juva: PS-kustannus. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Vuorinen, P. & Valkonen, S. 2005. Ammattikorkeakoulu ja yliopisto yksilöllisten koulutustavoitteiden toteuttajina. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Vuorinen, R. & Saukkonen, S. (ed.) 2006. Guidance Services in Higher Education. Strategies, Design and Implementation. Jyväskylä: Institute for educational research. Saatavuus JAMKin kirjastossa