
Osaamistavoite
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden merkityksen oppimisen edistämisessä. Opiskelija on perehtynyt oppilaitoksensa tai harjoitteluoppilaitoksensa monialaiseen yhteistyöhön tunnistaen eri toimijoiden vastuita ja rooleja opiskelijoiden hyvinvointityössä / opiskeluhuoltotyössä. Opiskelija on perehtynyt opiskeluhuollon lainsäädäntöön ja suunnitelmiin. Hän kykenee arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Opiskelija kykenee noudattamaan toiminnassa tarvittavia tietosuojaan ja salassapitoon liittyviä vaatimuksia. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa hyvinvoinnin tuottajana ja kykenee pitämään huolta omasta työhyvinvoinnistaan.
Sisältö
- oppilaitos- ja työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät
- opiskeluhuolto ja hyvinvointia edistävä toimintakulttuuri
- opinto-ohjaajan rooli hyvinvointityössä ja opiskeluhuollossa
- tietosuoja ja julkisuus opetustoimessa
Opintojakson suorittaminen
- aiheeseen perehdyttävä ennakkotehtävä
- lähipäivään osallistuminen
- lähipäivän jälkeen teeman kokoava tehtävä
Arviointi
Arviointiasteikko: hyväksytty / hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty osaaminen: Opiskelija
- hahmottaa omaa toimintaansa ja rooliansa osana työyhteisön toimintaa
- osaa hyödyntää lähdemateriaalia tehtävän suorituksessa
- osallistuu aktiivisesti lähiopetusjaksotyöskentelyyn
- huomioi erilaisten ammattiryhmien näkökulmat yhteistyötilanteissa
- tekee kokoavan tehtävän
Kirjallisuutta
Moniammatillinen yhteistyö
- Isoherranen, K., Rekola, L. & Nurminen, R. 2008. Enemmän yhdessä – moniammatillinen yhteistyö. Helsinki: WSOY.
- Nummenmaa, A.R. 2007. Moniammatillinen yhteistyö – rakenteita ja prosesseja. Teoksessa Tuetusta toimijuudesta itsenäiseen toimijuuteen. Dialoginen ohjaus ja neuvonta käytännössä. Polku työmarkkinoille –osahanke. Optio Työelämään – Joensuun Seudun Työllisyys EQUAL, 45–59.
Oppilas- ja opiskelijahuolto
- Alpo – Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiportaali.
- Heusala, M., Kokko, T. & Marttila, M. 2011. Yhdessä tein- hanke 2009-2011: opiskelijahyvinvoinnin kehittäminen Uudenmaan alueen ammattikorkeakouluissa. Diakonia ammattikorkeakoulun julkaisuja. Juvenes Print Oy.
- Hietanen-Peltonen, M. & Korpilahti U. 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
- Honkanen, E. & Suomala, A. 2009. Oppilashuollon käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro.
- Holappa,. L. 2005. Sairasta sakkia. Ammattiin opiskelevien hyvinvointi 2005. Sakki.
- Väyrynen, P., Saaristo,V., Wiss, K. & Rigoff, A-M. (toim.) 2009. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ammatillisissa oppilaitoksissa: perusraportti kyselystä v. 2008. Helsinki: Opetushallitus: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Edita Prima.
- Kotamäki, S., Niemi, M., Sirkiä, H., Virnes, E., Räisänen, A. & Hietala, R. 2011. Hyvää vointia. Opiskelijahuollon toteutuminen, sen käytännöt ja kehittäminen toisen asteen ammatillisessa peruskoulutuksessa. Koulutuksen tutkimuslaitos.
- Luopa, P., Kivimäki H., Matikka A., Vilkki, S., Jokela J., Laukkarinen E. & Paananen R. 2014. Nuorten hyvinvointi Suomessa 2000-2013. Kouluterveyskyselyn tulokset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
- Lämsä, A-L. (toim.) 2009. Mun on paha olla. Jyväskylä: PS-Kustannus.
- Mäkelä, M., Kilpinen, J., Parantainen, A. & Salonen, M. (toim.) 2011. MASTiaisia – maakunnallinen ohjausmalli käytössä ja käytännöissä. MAST-hanke.
- Nurmi, P. 2009. Opettaja kouluhyvinvoinnin edistäjänä. Väitöstutkimus. Kuopion yliopisto.
- Onnelliset opintiellä. Lukiolaisten hyvinvointitutkimus 2012. Suomen lukiolaisten liitto.
- Opiskelijan hyvinvointiteesit. SAMOK.
- Oppilas- ja opiskelijahuollonhuollon opas. Opetushallituksen verkkosivut. (päivitetään parhaillaan)
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013)
- Perälä, M-L, Hietanen-Peltola M., Halme Nina, Kanste O., Pelkonen M., Peltonen H., Huurre T., Pihkala J. 6 Heiliö P-L. 2015. Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
- Rimpelä, M., Jarvala, T., Kalkkinen, P., Peltonen, H. & Rigoff, A-M. (toim.) 2009. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen lukioissa – perusraportti lukiokyselystä vuonna 2008. Opetushallitus.
- Rimpelä, M., Rigoff, A-M., Kuusela, J. & Peltonen, H. 2007. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen peruskouluissa – perusraportti kyselystä 7.-9. vuosiluokkien kouluille. Opetushallitus.
- Suortamo, M. Laaksola, H. & Välijärvi, J. (toim). 2008. Opettajan vuosi – teemana hyvinvointi. Jyväskylä: PS-kustannus.
Työhyvinvointi
- Alhanen, K. 2011. Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: Tammi.
- Estola, E, Kaunisto, S-L., Keski-Filppula, U., Syrjälä, L. & Uitto, M. 2007. Lupa puhua: kertomisen voima arjessa ja työssä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
- Jabe, M. 2010. Voitko hyvin työssäsi: opas alaiselle ja esimiehelle. Helsinki: Suomen Yrityskirjat Oy.
- Kallasvuo, A., Koski, A., Kyrönseppä, U. & Kärkkäinen, M-L. (toim.) 2012. Työyhteisön työnohjaus. Helsinki: Sanoma Pro.
- Punkanen, T. 2009. Työnohjaus muutoksen moottorina. Helsinki: Tammi.
- Rauramo, P. 2009. Työhyvinvoinnin portaat: työkirja. Työturvallisuuskeskus.
- Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS-kustannus.