Portfoliotyöskentelyn tukemiseen
Portfolioajatteluun johdattavat ja sen laatimisessa opastavat esim. seuraavat lähteet:
- Annala, J. 2007. Merkitysneuvotteluja hopsista ja sen ohjauksesta. Toimintatutkimus hopsin ja sen ohjauksen kehittämisestä korkea-asteen koulutuksessa.
- Barrett, H. C. 2007. Researching electronic portfolios and learner engagement: The REFLECT Initiative. Journal of Adolescent & Adult Literacy 50:6.
- Laine, T. & Malinen, A. 2009. Elävä peilisali: aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
- Partanen, A. 2011. Kyllä minä tästä selviän. Aikuisopiskelijat koulutustarinansa kertojina ja koulutuksellisen minäpystyvyytensä rakentajina.
Yrittäjyyskasvatukseen johdattavia lähteitä:
Työelämä- ja yrittäjyysosaamisen kehittämiseen
- Alasoini, T. 2011. Hyvinvointia työstä. Kuinka työelämää voi kehittää kestävällä tavalla? Raportteja 76. Helsinki: TYKES.
- Hanhijoki,I., Katajisto, J., Kimari, M., & Savioja, H. 2011. Koulutus- ja työvoiman kysyntä 2025. Raportit ja selvitykset. 2011: 25. Helsinki: Opetushallitus. Etsi tästä julkaisusta oman alasi koulutustarpeiden ennakointiselvitys.
- Valtiokonttori. 2009. Osaaminen muutoksessa. Helsinki: Valtiokonttori.
- Työ- ja elinkeinoministeriö. 2012. Työelämän kehittämisstrategia vuoteen 2020.
Toimintaympäristöosaamisen kehittämiseen
- Kotila, H. & Mäki, K. (toim.) 2012. Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Helsinki: Edita.
- Laitinen, A., Nurminen, R. & Soininen, L. (toim.) 2007. Tunnistatko osaamisen. Näkökulmia ja välineitä osaamisen arviointiin ja kehittämiseen ammattikorkeakoulussa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 80. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
- Niskanen, A., Lepänjuuri, A. & Rautio, T. (toim.) 2006. Tunnistatko taiturin. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen korkea-asteella. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 67. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Poikela, E. & Poikela, S. (toim.) 2005. Ongelmista oppimisen iloa. Ongelmaperustaisen pedagogiikan kokeiluja ja kehittämistä. Tampere: Tampere University Press.
- oman alasi tutkinnon ja/tai opetussuunnitelman perusteet
- oman oppilaitoksesi opetussuunnitelmat ja pedagogiset toimintasuunnitelmat tms.
Oppimista koskevan osaamisen kehittämiseen
Oppijaosaamisen kehittämiseen
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Erityisopettaja.fi. -portaali.
- Patrikainen, R. 1999. Opettajuuden laatu. Ihmiskäsitys, tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys opettajan pedagogisessa ajattelussa ja toiminnassa. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-kustannus.
Opetus-, ohjaus ja arviointiosaamisen kehittämiseen
- Arvioinnin opas. 2015. Ammatillinen peruskoulutus. Näyttötutkinnot. Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat 2012:9.
- Atjonen, P. 2007. Hyvä, paha arviointi. Helsinki: Tammi. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Engeström, Y. 1984. Perustietoa opetuksesta. Helsinki: VAPK. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Hätönen, H. & Romppanen, B. 2005. Arviointi ja palaute oppimisen ja kehityksen tukena. Helsinki: Educa-instituutti. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Jääskelä, P. et al. 2013. Yhdessä parempaa pedagogiikkaa. Interaktiivisuus opetuksessa ja oppimisessa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
- Kupias, P. 2002. Oppia opetusmenetelmistä. Helsinki: Edita. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Nurminen, R. (toim) 2007. Osaaminen hallintaan. Ammattitaidon valmentaminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 74. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Peavy, R.V. 1999. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Helsinki: Psykologien kustannus. Saatavuus JAMKin kirjastossa
- Räisänen, A. (toim.) 2013. Oppimisen arvioinnin kontekstit ja käytännöt. Raportit ja selvitykset 2013:3. Helsinki: Opetushallitus.
- Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. (2. painos 2014) Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki. Saatavuus JAMKin kirjastossa
Uuden teknologian osaamisen kehittämiseen