Opiskelun henkilökohtaistaminen 7 op
(AEJO2018)
Opiskelija tutustuu ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opetus- ja toteutussuunnitelmiin, asettaa tavoitteet omalle opiskelulle ja oppimiselle sekä kokoaa portfoliota.
Sisältö
- HOKS, ROPS, oppimispäiväkirja, mentorikeskustelut, portfolio, palautekeskustelut, kokoava itsearviointi, päättökeskustelu
- Ammatillisen erityisopettajan osaajaidentiteetti ja ammatillisen toimijuuden kehittyminen
Osaamisen hankkiminen
Lähijaksotyöskentely, oppimispiirityöskentely, verkkotyöskentely, itsenäinen perehtyminen ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan ja kirjallisuuteen
Tehtävät
Opintojakson tehtävät löydät Optimasta.
Arviointiaineisto
Opiskelun henkilökohtaistaminen opintojakson aineistojen avulla arvioidaan opiskelun kehittämisosaamista, suunnitelmallisuutta, tavoitteellisuutta, vuorovaikutusosaamista ja opiskelijan reflektio-osaamista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat opintojaksoon kuuluvat tehtävät, vertaisarvioinnit ja opettajakorkeakoulun kouluttajan palautteet sekä havainnot opintojakson osaamistavoitteisiin liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja reflektio-osaamisesta.
Arviointikriteerit
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit
Opiskelija
- tuntee ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opetus- ja toteutussuunnitelmat
- kykenee asettamaan mielekkäitä tavoitteita sekä oman oppimispiirinsä ryhmäkohtaiseen opiskelusuunnitelmaan että henkilökohtaiseen osaamisen kehittymissuunnitelmaan.
- kykenee vuorovaikutukselliseen ja osaamista kehittävään dialogiin sekä yhteisöllisen tiedon rakentamiseen erilaisissa vertaisryhmissä erityisopettajankoulutuksen aikana.
- tukee ryhmän ja oppimispiirin jäseniä tunnistamaan ja hyväksymään erilaisia oppimisen ja ammatillisen kehittymisen tarpeita. Hän tukee toisia löytämään ja vahvistamaan jokaisen ammatti-identiteettiä oppivana, kehittyvänä erityisopettajana.
- osaa arvioida omaa ammatillista kasvuaan, oppimistaan ja opiskelulle asettamiaan tavoitteita. Hän osaa arvioida kriittisesti ammattinsa ja toimintansa perusteita ja tulevaisuuden haasteita.
- omaa valmiuksia toimia ammatillista erityisopetusta ja erityistä tukea tutkivana ja kehittävänä opettajana.
- osaa tuottaa erityisopettajuuttaan määrittävän käyttöteorian kirjalliseen muotoon.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty